Er zijn een aantal manieren waarop u een nieuwsblog kunt maken:
Zoek zelf het nieuws, typ het in je eigen woorden en post een blogartikel
Zoek een of meer nieuwsfeeds voor uw onderwerp en neem deze op in uw blog
De tweede methode heeft het voordeel dat andere mensen de inhoud voor u maken, zodat u niet constant achter uw computer hoeft te zitten om nieuws te zoeken en erop te reageren.
Het nadeel van de tweede methode is dat je overgeleverd bent aan de nieuwsfeeds van andere mensen.
Als ze hun nieuws niet updaten, krijg je geen nieuw nieuws op je blog.
Een derde manier om een nieuwsblog te maken, is om je te abonneren op Google Nieuws-meldingen.
Dit geeft je op veel manieren het beste van twee werelden. U krijgt regelmatig een melding wanneer er iets nieuwswaardigs gebeurt in uw vakgebied. Je kunt dan gaan en een paar alinea’s over dat nieuws schrijven of gewoon een of twee zinnen schrijven en dan naar de site linken met het hoofdnieuwsartikel.
Het maken van een nieuwsblog kan een goede manier zijn om ervoor te zorgen dat er altijd veel nieuwe ideeën op je afkomen. Soms is het moeilijkste aan het schrijven van een blog om te beslissen waarover je daarna gaat schrijven. Als u zich op nieuwsitems concentreert, hebben andere mensen het onderzoek voor u gedaan en kunt u zich concentreren op het toevoegen van uw eigen “inslag” aan het nieuws.
In de offline wereld zijn er hele tijdschriften die precies dat doen. Ze geven een samenvatting van het nieuws van de week. De Week is hiervan een uitstekend voorbeeld (en een echte aanrader als je in minder dan een uur per week op de hoogte wilt blijven van het belangrijkste nieuws). The Economist doet hetzelfde, maar op een meer gespecialiseerd gebied.
Dat betekent dat als u een nieuwsblog in uw vakgebied maakt, u een constante stroom van zowel nieuws als lezers zou moeten hebben.