Nu gedrukte kranten elke dag abonnees verliezen, vinden mensen andere opties om op de hoogte te blijven van hun nieuws. De krantenverkopen bereikten hun hoogtepunt in 1970 toen er dagelijks ongeveer 62 miljoen kranten in het land werden verkocht. Nu de bevolking in de Verenigde Staten toeneemt, houdt de verkoop van kranten echter geen gelijke tred. Er wordt geschat dat er dagelijks ongeveer 55 miljoen kranten worden verkocht.
In de jaren twintig bereikte het gemiddelde aantal gekochte kranten per huishouden een hoogtepunt van 1,3. In de jaren zeventig daalde dat cijfer tot minder dan 1 papier per huis. In 2000 was dit aantal gedaald tot 53 kranten per huishouden.
Een reden is dat mensen gewoon niet zoveel lezen als vroeger. Mensen lijken drukker dan ooit en nemen gewoon niet de tijd om verder te lezen.
Velen veranderen hun nieuwsgewoonten door in plaats van de krant naar de drie grote nieuws- en kabelnieuwsprogramma’s te kijken. Met zoveel opties op tv-nieuws lijkt het erop dat er voor elke smaak een nieuwszender is.
Hoewel veel ‘oudere’ volwassenen nog steeds de voorkeur geven aan kranten, lijken ‘jonge’ volwassenen hun nieuws liever van internet te halen. Tv-nieuws is nog steeds de meest gebruikte nieuwsbron, maar internet wordt snel de favoriete nieuwsbron, vooral in de vorm van nieuwsblogs, nieuwsportalen en online kranten.
Online nieuws wint elke dag aan populariteit. Vrijwel elke grote krant heeft een versie van een online krant. Pioniers als Mike Drudge lopen voorop in onafhankelijke nieuwsaanbieders. En er zijn talloze nieuwsblogs op internet.
Een deel van wat nieuwsblogs zo populair maakt, is dat ze kunnen worden gebruikt als RSS-feed. Hierdoor kan de nieuwsfeed op andere blogs op internet worden gebruikt en kan de nieuwsfeed ook door veel meer kijkers worden gelezen. Mensen houden ook van nieuwsblogs omdat je reacties kunt achterlaten en dit zorgt voor een dialoog over het verhaal, wat een geweldige manier is om het gevoel te krijgen dat je deel uitmaakt van het verhaal.
Hoewel de kranten misschien in verval zijn, betekent dit niet dat mensen het nieuws niet meer lezen, maar alleen waar ze hun nieuws lezen. Het lijkt er dus op dat als je je nieuws niet online krijgt, je misschien binnenkort in de minderheid bent.