Start-ups, scale-ups en ook grote organisaties zijn er bij gebaat om nieuwe ideeën en/of producten zo snel mogelijk op de markt te kunnen brengen. Lanceren met een MVP of minimum viable product is de meest doeltreffende manier om een product op de markt te brengen.
We verzamelden 5 voorbeelden van succesvolle MVP’s om te laten zien hoe een minimum viable product (MVP) zich kan ontwikkelen. Hoe groot en succesvol ze kunnen worden.
Facebook
Facebook’s (of The facebook, zoals het heette toen het werd gelanceerd) zag het levenslicht als een MVP. Het social network was allang niet nieuw meer. Maar, Facebook deed het anders. Simpelere, sneller en duidelijker gedefinieerd. Feature, na feature werden toegevoegd en de rest is geschiedenis.
AirBNB
Brian Chesky en Joe Gebbia woonden in een zolderappartementje in San Francisco. De twee hadden vrijwel elke maand moeite met het betalen van hun huur. Omdat de twee toch al niet bijzonder veel te verliezen hadden besloten ze om het erop te wagen en een van hun vele dromen te vervullen. Het starten van een bedrijf. Om hun belangrijkste idee te testen bieden ze onderdak aan mensen die naar de hun stad komen om een conferentie bij te wonen. Brian en Joe namen een paar foto’s van hun loft, maakten een eenvoudige webpagina en hadden al snel 3 betalende gasten. Deze grap liep snel uit de hand.
Amazon
Het verhaal van Amazon begon met het online verkopen van boeken, en zette zo de Barnes & Nobles van deze wereld uit. Ketens die eigenlijk vast zaten in het stenen tijdperk. Een focus op het aanbieden van boeken tegen lage prijzen op een simpele website was alles wat nodig was voor het bedrijf om te groeien. Wie is er nu de rijkste man ter wereld?
Spotify
Spotify is een goed voorbeeld van hoe het lanceren van een product met slechts één kernfunctie kan resulteren in een bliksemsnel succesverhaal. Spotify lanceerde als een MVP, muziek luisteren en niets anders. Ze wilden de beste muziekstreaming service ter wereld bouwen en voor hun MVP concentreerden ze zich enkel op deze functie. Spotify ontwikkelde een desktop app en voerde een gesloten bèta uit om de markt te testen. Het MVP-product en een freemium prijsmodel bleken precies te zijn waar de wereld op zat te wachten. Wedden dat u spotify gebruikt om muziek te luisteren?
Uber
Toen Uber het levenslicht zag deed het maar een ding. Het verbond chauffeurs met mensen met een iPhone. Meer niet. Dat was Uber’s MVP. En het deed precies wat het moest doen. Deze mensen namen vaker taxi’s. In no-time betaalden ze via de app. En vonden chauffeurs de weg naar de eindbestemming van hun klant. Het Uber dat we nu kennen is het resultaat van de juiste aanpak van business scaling en het succesvol lanceren en uitbouwen van een MVP-test.